Aparycja w pracy i życiu codziennym

AparycjaMiła aparycja to Twoja prezencja: sposób, w jaki prezentujesz się drugiej osobie. Co się na nią składa? Oczywiście Twój wygląd fizyczny, strój oraz sposób, w jaki się poruszasz, jak mówisz oraz jak się zachowujesz. Nie bez znaczenia jest Twój ton głosu, jego modulacja ale i gesty, jakie wykonujesz, choć z wielu być może nawet nie zdajesz sobie sprawy.

 

Miła aparycja w pracy

Miła aparycja w pracy kojarzy się nam z atrakcyjną sekretarką, która staje się w oczach klientów niejako wizytówką firmy. Tak naprawdę jednak miła aparycja to o wiele więcej. Obejmuje całościową postawę pracownika, jego wygląd fizyczny, zachowanie oraz sposób postrzegania i zachowania wobec firmy: szefa i współpracowników.

Pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej

Jak zrobić dobre wrażenie podczas pierwszego spotkania z potencjalnym pracodawcą, czyli jak odpowiednio zaprezentować się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej? Miła aparycja może tutaj wiele pomóc, pamiętajmy jednak, aby uczynić z niej atut i nie przesadzić. Oto kilka porad dla osoby, która stara się o wymarzoną posadę:

  • Ubierz się elegancko, schludnie i ze smakiem, zrezygnuj z wyrazistych kolorów i wzorów, ale nie ubieraj się w jednym kolorze, nie na czarno i nie na biało. Postaw raczej na klasykę, np. zestawienie bieli z czernią czy granatem, doskonałym wyborem dla kobiety będzie kremowa garsonka lub ciemne dżinsy i jasna koszula w duecie z dopasowaną marynarką. Panowie mogą postawić na klasyczny garnitur ale i dżinsy z marynarką o sportowym kroju.
  • Poruszaj się pewnie, choć wyprostowana/y, lekko się uśmiechaj i patrz w oczy swoim rozmówcom.
  • Postaraj się panować nad emocjami, nie wykonuj gwałtownych gestów, mów wyraźnie, pewnym siebie tonem, odpowiednio go moduluj.
  • Dbaj o miłe gesty, np. podanie dłoni, kiwniecie głową, uśmiech na przywitanie i pożegnanie.

Miła aparycja a kontakty ze współpracownikami

Udało się i rozmowa przebiegła tak, jak chciałaś/eś? To wspaniale, teraz pozostaje już zapoznać się ze współpracownikami i ich również zaciekawić swoją osobą oraz sprawić, że wytworzy się między Wami nić sympatii. Poniżej kilka porad dla każdego, kto jest nowy w firmie i chce zaprzyjaźnić się z kolegami i koleżankami, którzy już tam pracują:

  • Przywitaj się z każdym, możesz podawać im rękę, przedstawiaj się i powiedz coś o sobie, postaraj się zapamiętać imiona, ale jeśli zapomnisz, poproś ponownie o powtórzenie, np. "Przepraszam, wydaje mi się, że masz na imię Ania, ale poznałam dziś tyle osób, że mogłam się pomylić".
  • Możesz przynieść coś "na przywitanie", np. własnoręcznie upieczone ciasteczka i zaprosić wszystkich w trakcie przerwy na degustację, pamiętaj jednak, by był to raczej drobiazg - aby nie "wkupywać się" w towarzystwo.
  • Uśmiechaj się do nowych kolegów i koleżanek, ale nie przesadzaj ze słodzeniem i komplementowaniem.
  • Jeśli czegoś nie wiesz, nie wstydź się prosić o pomoc, np. "Przepraszam, czy mogłabyś mi powiedzieć, czy dobrze zrozumiałam: te sprawozdania mamy przesyłać bezpośrednio na adres mailowy szefa, a nie księgowej?"

Przede wszystkim: bądź sobą, uśmiechaj się, rób to, co do Ciebie należy najlepiej jak potrafisz, pomagaj innym, ale pamiętaj o swoich obowiązkach. Po niedługim czasie z pewnością będziesz oceniana jako osoba miła, życzliwa, pewna siebie ale i kompetentna.

Jak przygotować się do rozmowy z szefem?

Kto ma szefa ten wie, że rozmowy z nim bywają miłe ale i trudne, które wymaga odpowiedniego przygotowania, nie tyle merytorycznego, co psychicznego. Jak wykorzystać miła aparycję w trakcie rozmowy z szefem?

Przygotuj się do spotkania taktycznie: zastanów się, o czym dokładnie chcesz z szefem rozmawiać, możesz spisać sobie najważniejsze kwestie na kartce, ale nie bierz jej ze sobą. Ubierz się elegancko i skromnie, wybierz element garderoby, który bardzo Ci się podoba i dodaje Ci pewności siebie, np. ulubioną apaszkę, broszkę czy koszulę. Rano zrób coś, co poprawi Ci nastrój, np. zjedz smaczne śniadanie, wypij kawę, posłuchaj ulubionej piosenki, pożartuj z ukochaną osobą lub swoim dzieckiem. Idąc na rozmowę z szefem, nie zakładaj od razu negatywnego scenariusza, np. nie wmawiaj sobie, że nie da Ci podwyżki: idź tam z zupełnie czystym umysłem, nie myśl o zakończeniu rozmowy, ale o jej treści. Wejdź do gabinetu pewnie, lekko się uśmiechnij, bez względu na to, czego dotyczyć ma rozmowa, przywitaj się, uściśnij szefowi dłoń, jeśli takie zwyczaje panują w Waszej firmie. Możesz poczuć się trochę jak na rozmowie kwalifikacyjnej, ale Twoje zadanie jest praktycznie dokładnie takie samo: zrobić dobre wrażenie i uzyskać to, co sobie zamierzyłaś/eś. Prowadź rozmowę spokojnie, mów pewnym siebie tonem, patrz szefowie w oczy, staraj się panować nad emocjami. Nawet, jeśli nie uda Ci się osiągnąć tego, co miałaś/eś w planach, taka rozmowa jest cenną lekcją na przyszłość.

Miła aparycja na co dzień

Miła aparycja przydaje się nie tylko w pracy ale również w życiu codziennym, np. na randce lub gdy poznajemy kogoś nowego. Jak wykorzystywać swoje atuty i zainteresować sobą druga osobę?

Jak zrobić dobre wrażenie na randce?

Miła aparycja to nieodzowny element naszego wizerunku na randce, czy to pierwszej czy kolejnej, każda jest przecież niezmiernie istotna dla naszego związku, zwłaszcza w początkowej jego fazie. Jak zadbać o miłą aparycję na randce? Poniżej kilka porad, z których z pewnością chętnie skorzystasz:

  • Ubierz się elegancko, ale nie przesadzaj ze stylizacją, ma być Ci wygodnie, strój nie powinien krępować ruchów, co może Cię dodatkowo stresować, np. w trakcie kolacji czy wyjścia do kina.
  • Nie zapominaj o uśmiechu od niego zacznij spotkanie i niech lekki uśmiech towarzyszy Ci cały czas. Pomoże Ci również ukryć silne emocje, np. zawstydzenie czy onieśmielenie osobą, z którą się spotykasz.
  • Patrz na drugą osobę, nie spuszczaj nerwowo wzroku.
  • Jeśli bardzo się denerwujesz, wyjdź na chwilę do toalety, postaraj się opanować emocje, wróć do stolika z uśmiechem i zacznij rozmowę na neutralny temat.

Jak zrobić dobre wrażenie na nowo-poznanej osobie?

Przyjaciele przedstawiają Cię nowej osobie, bliska Ci osoba przedstawia Ci swoją druga połówkę lub poznajesz nowych sąsiadów w bloku, do którego się wprowadzasz? W każdym z tych wypadków miła aparycja może sprawić, że zostaniesz odebrana/y jako osoba sympatyczna, życzliwa i interesująca dla drugiej strony, a przecież o to chodzi, prawda? Jak dobrze wypaść w oczach nowo poznanej osoby? Przede wszystkim:

  • Jeśli podaje Ci dłoń, uściśnij ją pewnie, ale nie za mocno i z uśmiechem powiedz, jak masz na imię, przyznaj, że miło Ci ją poznać, możesz dodać zabawny komentarz, np. brat przedstawia Ci swoją nową dziewczynę: "Cześć Aniu, mam na imię Basia, jestem, choć może nie wyglądam aż tak staro, starszą siostrą Jacka" - z pewnością wywołasz uśmiech na twarzy dziewczyny, która może być tym spotkaniem bardzo zestresowana.
  • Postaraj się zainteresować drugą osobę sobą, np. gdy poznajesz nowych sąsiadów powiedz: "Witam, nazywam się Anna Milecka, jestem nową sąsiadką spod ósemki, podobno robię rewelacyjny sernik, może wpadną Państwo jutro po południu na kawę i to osławione ciasto? Serdecznie zapraszam".
  • Zachęć drugą osobę do kontynuowania znajomości, np. przyjaciele przedstawiają Ci swojego znajomego, powiedz: "Podobno lubisz sport, my chodzimy co piątek na tenisa, może wybierzesz się w tym tygodniu z nami?".

Daj się poznać jako osoba uśmiechnięta, pozytywnie nastawiona do innych: ludzie lubią otaczać się jednostkami otwartymi, z ciekawymi pasjami oraz z optymistycznym spojrzeniem na świat.